De røde potter fra Sorring
Udstillingen fortæller historien om den landlige pottemagertradition på Silkeborgegnen. Den fortæller også om et frugtbart møde mellem pottemager Knud Jensen og Kunstneren Asger Jorn i 1953
Sorringlertøjet
Silkeborgegnen er en gammel pottemageregn for de røde potter, som var en velkendt varebetegnelse på lertøj formet på en drejeskive og glaseret og brændt i en ovn. Hovedcentret var Dallerup sogn nordøst for Silkeborg.
Sorringtraditionen har rødder tilbage til år 1700, hvor håndværket voksede sig livskraftigt og blev et stort lokalt erhverv i perioden ca. 1830-1914. Omkring Sorring var der i 1840 ca. 50 pottemagere, mens der i de nørrejyske købstæder i samme tidsrum til sammen var ca. 10 pottemagere.
Sorringlertøjets stilperioder
Den første periode fra omkring år 1800 er præget af stor farveglæde, og fiskefadene med en kop til dyppelse i midten er stilbestemmende.
Den mellemste periode fra 1830’erne og frem til begyndelsen af 1880’erne er præget af barselspotterne med grønlig og gullig glasur med indridsninger. Barselspotterne blev brugt til at opbevare mad og som gaveartikel. Indridsningen angav ofte årstal og navn på barselspottens ejer.
Den tredje periode fra 1880’erne indvarsler farvernes genkomst i Sorringlertøjet, mens indridsningerne forsvinder. Stilbestemmende er barselspotter, ørekrukker og urtepotteskjulere.
Sorring Keramik fra 1846
Fajancen og det lokale lertøj
Holland og Tyskland var i slutningen af 1700-tallet og i begyndelsen af 1800-tallet hovedleverandør af fajance til det jyske marked. Fajancen udkonkurrerede pottemagerne i de jyske købstæder, hvilket skabte grobund for en opblomstring af pottemagermiljøet omkring landsbyen Sorring i 1800-tallet.
Asger Jorn ved lerælteren
Asger Jorn og Sorringtraditionen
I 1953 indgik Silkeborg Museum og Asger Jorn et samarbejde. Asger Jorn ønskede at forny det gamle pottemagerhåndværk, og Silkeborg Museum betalte kunstneren et ophold hos pottemager Knud Jensen i Sorring. Kunstneren Asger Jorn og håndværkeren Knud Jensen havde et inspirerende og gnidningsfyldt samarbejde i Sorring, hvor Asger Jorn tilførte en kunstnerisk tilgang til den gamle tradition.
Vingemotivet var et yndet motiv blandt pottemagerne på egnen, og har givet inspiration til Museum Silkeborgs logo.
Udstillingen viser et rigt udvalg af fiskefade, barselspotter, fade, legetøj og meget mere.
Følg os her: