Forskningsprojekt om Theodora Lang
Museum Silkeborg har fået støtte til forskningsprojekt om Theodora Lang og provinsens pigeskoler 1880-1920.
Forskningsprojekt om pigeskoler
Museum Silkeborg har fået tilsagn fra Kulturministeriets Forskningspulje om 602.400 kroner til forskningsprojektet 'Pigeskole eller fællesskole? Provinsens pigeskoler mellem kønsideologi og åndsideologi 1880-1920'.
Projektet begynder i efteråret 2024 og skal gennem et par år udforske provinsens pigeskoler i den meget vigtige periode, hvor kvinder brød uddannelsesmuren ned og fik adgang til videregående uddannelse. Museumsinspektør Sissel Fossat fra Museum Odense vil kigge nærmere på Louise Wintelers og Marie Jørgensens skoler i Odense, mens museumsinspektør Mikael Frausing fra Museum Silkeborg tager udgangspunkt i Theodora Lang og hendes skole her i byen.
Th. Langs Skoler
Theodora Lang ankom til Silkeborg i 1882, hvor hun blev skolebestyrerinde på en pigeskole. Over de næste 50 år udviklede det sig til landets største skolekompleks uden for København med børneskole, realskole, gymnasium, seminarium og kostskole. I mere end 100 år har Th. Langs Skoler spillet en meget vigtig rolle for Silkeborgs uddannelser og byens udvikling.
Årene 1880-1920 var meget vigtige for det danske skolevæsens udvikling. Der blev oprettet pigeskoler i hele landet, så selv piger fra provinsen fik adgang til højere uddannelse. En skolereform fra 1903 medførte, at piger kunne komme i realskole og gymnasium på lige fod med drengene. Men pigeskolerne insisterede på kønsadskilt undervisning og fokuserede ofte på ’de kvindelige fag’ - håndarbejde og husgerning. Det fik betydning for, at der i den danske folkeskole var forskellige forventninger til pigers og drenges opdragelse.
Skolens arkiv
Holdet på Museum Silkeborg består af historiestuderende Emma Falbe-Hansen og Karoline Sejersen sammen med museumsinspektør Mikael Frausing. Vi har tyvstartet en lille smule og åbnet de mange kasser, der indeholder Th. Langs Skolers arkiv. Nu glæder vi os til at kigge nærmere på Theodora Langs rejser og studieophold fra udlandet, hendes pædagogiske inspirationer og ideer, elevernes køn og sociale baggrund, vidnesbyrd og udtalelser om deres skolegang, bestyrelsesprotokoller, årsskrifter, fortografier fra skolens hverdag og meget, meget andet.
Vi fortæller om projektet og dets foreløbige resultater på museet den 4. november.
Undervisning i håndarbejde på Louise Wintelers skole i Odense. Billede: Sct. Knuds Gymnasium
Følg os her: