PAPIRETS KUNSTNERE
Af Keld Dalsgaard Larsen, Silkeborg Museum.
Foreningens mangeårige formand Ella Biltoft og næstformanden Birgit Svarrer stod for overdragelsen fredag den 22. oktober 2004. Aftalen blev, at Papirmuseet Bikuben på sin hjemmeside skulle fortælle om overdragelsen. Og Keld Dalsgaard Larsen, Silkeborg Museum påtog sig i samme forbindelse at udfærdige et rids af foreningens historie 1987-2003.
Papirklippere ønskede respekt og anerkendelse - og midlet hertil skulle blandt andet være en forening, en kunstnersammenslutning.
Nya Sabulonsen var initiativtager. Hun udsendte i 1987 et brev til godt 100 papirklippere for at gøde jorden for en forening. Brevets indledning lyder således:
"Denne henvendelse til dig som papirklipper har til formål at få dannet en landsdækkende forening af aktive papirklippere. Afgørende er, at du har lyst til at udstille og sælge dine klip og evt. få dem reproduceret som brevkort m.v. og derfor kan have gavn af at have en anerkendt forening i ryggen". (Brevet er i sin fulde længe gengivet i Papirets Kunstnere nr.3 1992).
Efter et ihærdigt forarbejde kunne 14 papirkunstnere mødes i Herfølge i week-enden den 5.-6. december 1987 til stiftende generalforsamling. Foreningen startede med 40-50 medlemmer.
Medlemstallet udviklede sig således gennem årene:
1989: 66 medlemmer
1991: 79 medlemmer
1997: ca. 45 medlemmer
2003: ca. 25-30 medlemmer
Foreningen fik navnet Papirets Kunstnere. Dansk Papirkunstnerforening af 1987. Og den omfattende formålsparagraf lød i sin helhed således:
"Det er foreningens formål at støtte sine medlemmer ved at fremme papirets kunst og få papirbilleder værdsat som fuldgyldige kunstneriske udtryk!
A. At skabe kontakt mellem de enkelte papirkunstnere ved bl.a. oprettelse af lokal- og interessegrupper.
B. At skabe kontakt til/med andre landes papirklipperforeninger.
C. At arrangere udstillinger, museumsbesøg o.a. aktiviteter.
D. At etablere en samkøbsordning.
E. At indsamle viden og erfaring til et arkiv, en "videns-bank".
F. At oplyse og informere internt ved udgivelse af et medlemsblad.
G. At oplyse (også) externt via medierne, herunder arbejde på dertil berettigede papirklip anerkendes som kunst.
H. At annoncere i tidsskrifter og fagblade med tilbud om at løse opgaver indenfor undervisning, illustration, deokrativt design m.v."
Skismaet fremgår af vedtægternes formålsparagraf stk. G, hvor der står, at man vil arbejde på, at "berettigede" papirklip anerkendes som kunst. Det er altså ikke al papirklip, der er berettiget til at blive kaldt for kunst.
Denne problematik blev sat på spidsen af Nya Sebulonsen i et interview i forbindelse med foreningens 5 års jubilæum i 1992. Om hendes visioner for fremtiden:
"Det er da først og fremmest, at vi når frem til kompromisløst at fastholde målsætningen: at få dertil berettigede papirbilleder værdsat som fuldgyldige kunstneriske udtryk. Og så ville jeg ønske, at dem der føler, at de ikke passer ind i den sammenhæng, ville tage konsekvensen og stifte en alternativ forening. F.eks. medlemmer der gør meget ud af at erklære, at de ikke er kunstnere og bliver skræmte af vores høje mål og ikke synes, det er sjovt at være med i en "diskussionsklub". Hvad vil de iøvrigt under navnet "Papirets Kunstnere"? Lad dog os, der er så formastelige at "tro vi ER noget" beholde kunstnernavnet. Så kan dem, der tror de ikke er noget jo passende kalde sig noget andet. Det ville skabe arbejdsro i begge lejre. Min (tidligere) vision, om at billedkunstnerne og amatørklipperne kunne have noget godt ud af et samvær i gensidig respekt, er blevet til desillusion" (Papirets Kunstnere nr.3 1992).
Foreningen måtte leve med dette skisma. Den indeholdt både næsten professionelle og ambitiøse kunstnere og så en række glade amatører, som nød papirklip som hobby. Problematikken blev måske forstærket af, at papirklip kom på mode hos kreative mennesker i slutningen af 1980'erne og første halvdel af 1990'erne.
Papirklip har dog aldrig været så lukrativt et fag, at dets udøvere har kunnet leve af det. En af de sjældne undtagelser var Jens Jakob Sabber, som i perioder kunne leve af sin kunst ved salg og kursusvirksomhed m.m.. Jens Jakob Sabber var lidt af et samlingspunkt i foreningen. Desværre kom Sabber i 1997 ud for en ulykke, der gjorde, at han måtte trække sig som foreningens formand. Foreningen udtrykte sin taknemlighed ved at gøre Sabber til foreningens (eneste) æresmedlem.
Successen blev fulgt op med en dansk-hollandsk udstilling på Esbjerg Museum i 1994. Det var samtidig foreningens første censurerede udstilling. Det skete dog heller ikke uden lidt interne dønninger.
Bornholm Museum dannede rammen om en stor udstilling arrangeret af foreningen i 1995-1996. Og i jubilæumsåret 1997 stod foreningen for hele tre store udstillinger, en i Christianhavns Beboerhus, en på Landbrugsmuseet Gl. Estrup og en på Galleri Gl. Strand i København.
Foreningen stod i det hele taget for en række gode udstillinger i Danmark - og i udlandet. Disse udstillinger skabte liv og aktivitet i foreningen, og gav papirklipperne indtryk af, hvad der krævedes af dem som kunstnere.
Debatten om censur var nødvendig - og ind imellem hård. Og den har givetvis også ført til udmeldelser.
Foreningens og medlemmernes omfattende udstillingsvirksomhed gennem årene kan følges i foreningens tidsskrift.
Foreningen Papirets Kunstnere udgav i sin levetid et tidsskrift af samme navn. Første nummer kom i 1988, og herefter udkom tidsskriftet fire gange årligt. Det er et tidsskrift af meget høj standard. Det er dybt imponerende, at en forening på 40-80 medlemmer overhovedet var i stand til at udgive et så gedignt og eksklusivt tidsskrift. Ikke noget at sige til, at det årlige medlemskontingent var relativt højt.
På den måde virker det naturligt, at foreningens materiale overdrages til Danmarks nye specialmuseum for papir - Papirmuseet Bikuben i Silkeborg.
Følg os her: